Миряни в політиці

Релігія для світових лідерів

Політичні казки для Овідія. Стосунки Обами та Сапатеро з вірою. Рим, 7 жовтня 2010 (Zenit.org).

Дві тисячі років тому назад Овідій написав один з найбільших літературних шедеврів Риму — «Метаморфози». У ньому маємо розповіді про незвичайні перетворення на тлі невблаганної історії Римської імперії. Деякі з тих описаних змін — чудесні: про те як люди стають богами; інші більш гротескні: про те як люди перетворюються у неприродні істоти.

Що б Овідій зробив, припустимо, коли б мав висловитися з приводу осінніх перетворень в західному політичному світі, зокрема щодо світських лідерів таких як президент США Барак Обама й прем’єр-міністр Іспанії Хосе Луїс Родрігес Сапатеро, які перетворилися у церковних прихожан чи шукачів уваги з боку Папи Римського?

19 вересня цього року сім’я Обами вже втретє відвідала Єпископальну Церкву Святого Йоана у Вашингтоні від моменту вступу на пост президента в 2009 році, що було широко висвітлено в ЗМІ. Через тиждень Обама обговорював своє віровизнання, розповідаючи американцям, що він є «християнином за власним вибором».

Говорячи про свій релігійний вибір на одному неофіційному засіданні в Альбукерке, штат Нью-Мексико, Обама заявив, що оскільки «заповіді Ісуса Христа промовили до мене під оглядом того способу життя, яким би я хотів жити, а саме: бути сторожем своїх братів та сестер, ставлячись до інших так, як би я хотів аби і вони подібно ставились до мене», — через що він обрав християнське віровизнання.

На цьому тижні у Римі гуділа звістка, що під час зустрічі з Державним ватиканським секретарем Папи кардиналом Тарчізіо Бертоне іспанський віце-прем’єр Марія Тереса Фернандес дела Вега підтвердила, що Сапатеро бажає особисто вітати Бенедикта XVI під час його дводенного паломництва до Іспанії.

Овідію би сподобався такий хороший хід подій для свого твору, який би він розпочав ймовірно писати із історії появи тієї дивної парочки — Обами і Сапатеро на Національному обіді з нагоди Дня молитви 2 лютого цього року. Цей щорічний захід, на який запрошують членів Конгресу США, організовує християнська група під назвою «Fellowship Foundation». Сапатеро, який є агностиком, виступив з промовою іспанською мовою, «мовою, на якій виголошувались перші молитви до Бога Євангелія на цій землі», як сказав він. Як тоді розуміти ті кепкування, що він пропонував прийняти закон про вилучення символів християнського Євангелія з суспільного життя, що вступає у контраст із згаданими вище словами, — це щось, що тільки Овідій зміг би описати.

Це було «побаченням» Сапатеро із президентом Обамою на Національному обіді з нагоди Дня молитви, який після обрання на пост президента США перестав відвідувати недільні служби через можливе «потенційне неблагополуччя», яке може спричинити його присутність на церковному богослужінні. Це було не вперше, що Обама відмовився від молитви, участі у богослужінні. Обама перестав відвідувати Об’єднану Церкву Христа на честь Пресвятої Тройці в Чикаго, коли його пастор Єремія Райт зробив кілька полемічних заяв з расових питань. Хоча Обама відвідував ту Церкву протягом багатьох років, коли подібні публічні висловлювання пастора Райта стали загальновідомими, тоді він припинив своє членство у тій Церкві. З тих пір можна спостерігати президента Обаму завдяки ЗМІ, як він в неділю проводить час вранці у тренажерному залі або на полі для гольфу, хоча він заявив, що молиться і читає Біблію регулярно.

Президент Обама вступив на посаду в 2009 році й відкрив свій термін зі скасування «Mexico City law» (закон щодо абортів), щоб дозволити США фінансувати виконання абортів за кордоном. Після цього президент представив можливість (законодавча ініціатива) скасування принципу «застереження совісті», який захищає медичний персонал від необхідності виконання абортів або сприяння абортам. З тих пір він також дав офіційне розпорядження надати фінансування з федерального бюджету тестуванню ембріональних стовбурових клітин, провів у життя новий закон про охорону здоров’я, що дозволяє вираховувати кошти із платників податків на фінансування абортів; а також поставив під загрозу Католицьку систему шкільної освіти, скасувавши ваучери, з допомогою яких можна було субсидувати вартість навчання для дітей з бідних сімей. Запропоновані президентом двоє кандидатів для Верховного суду — Соня Сотомайор та Олена Каган продовжують його політику щодо абортів та відстоювання свободи із антирелігійним спрямуванням. Хоч президент Обама каже, що спирається на команду «духовних радників» в його уряді, однак він оточив себе псевдо-католиками, які виступають за аборти: Ненсі Пелосі та віце-президент Джо Байден.

Коли президент Обама зустрівся з Бенедиктом XVI у червні 2010 року, то Папа дав випускникові Гарварду деякий матеріал для літнього читання — «Dignitatis Personae» (Про гідність людської особи), недавній Ватиканський документ з питань біоетики. Після агресивних дій Обами спрямованих на фінансування сучасних безплідних і руйнівних досліджень ембріональних стовбурових клітин, всупереч судовій забороні — схоже, що він так і не виконав даного йому домашнього завдання для недільного читання.

Те, як хтось піклується і ставиться до своїх братів і сестер, мабуть залишається відкритим для сторонніх інтерпретацій.

Можна сподіватися що коли-небудь станеться істинна переміна серця в Обами, однак вже на горизонті вибори до Конгресу в листопаді, на яких демократи, які виступають за аборти, можуть втратити 11 місць на користь кандидатів, які захищають людське життя, і Обама, який відкрито залицявся до Католицької Церкви в 2008 році, тепер виглядає як самозваний месія, в якому почали розчаровуватися, — це стає очевидним для багатьох. Відразу спадають на думку боги Овідія, які приходять на землю в різних іпостасях, щоб ввести в оману смертних.

З іншого боку, для Овідія Сапатеро не був би божеством з небес, а дуже земною істотою. Обраний у 2004 році, й переобраний в 2008 році на пост президента Сапатеро агресивно працює над секуляризацією Іспанії, зокрема, щоб усунути католицькі традиції з країни.

У свій перший президентський термін Сапатеро представив для законодавчого врегулювання питання одностатевих шлюбів і «прискореного» розлучення. Запропонована ним законодавча релігійна реформа, яка спрямована на заборону розп’яття (хреста) та інших релігійних символів в громадських місцях, а також передбачала спробу нав’язати «громадянську освіту» в школах, щоб прищепити молодим людям світську соціалістичну ідеологію.

У липні минулого року, менш ніж через місяць після відвідування Бенедикта XVI у Ватикані, уряд Сапатеро легалізував аборт до 14 тижнів, і до 22 тижнів, якщо існує ризик для здоров’я матері, або якщо плід має серйозні «аномалії».

Іспанія декриміналізувала аборти ще в 1985 році, але цей новий закон зробив аборт правом людини. У минулому році було зроблено 110000 абортів у Іспанії, країні з населенням 46 млн. чоловік. У цьому випадку Іспанія поступається Великобританії, ліберальне законодавство якої про аборти, в результаті, привело до 189000 смертей від абортів впродовж одного року серед населення у 60 мільйонів. Проте їм ще доведеться «добре попрацювати» аби досягти величезного числа абортів, які щороку відбуваються в Сполучених Штатах — 850000.

У цьому світлі видається чудернацькою інтригою сценарій, що Сапатеро, секулярний агностик, прагне зустрітися вже втретє з Папою Бенедиктом. Поїздка Бенедикта XVI до Іспанії є християнським паломництвом, так він відвідає храм Сантьяго-де-Компостела і освятить останній храм Антоніо Гауді Пресвятої Родини (Саграда Фамілія) у Барселоні. З цією зустріччю, та тими що відбулися у червні 2010 року й у Валенсії в 2006 році Сапатеро бачиться із Бенедиктом більше, ніж будь-який інший європейський лідер, включно з прем’єр-міністром Італії Сильвіо Берлусконі, який визнає себе католиком, і є сусідом Папи, який лише зустрічався з Бенедиктом в 2008 році, та «зіткнувся з» Папою в аеропорті у 2009 році. Канцлер Німеччини Ангела Меркель, яку з Папою споріднює мова та футбольна команда із Чемпіонату світу з футболу, зустрічалася із Папою лише один раз у 2006 році. Чому існує таке непереборне бажання?

Маючи багатьох єпископів і католиків, що протестують проти його законів, за наявності 20% рівня безробіття, і критичними коментарями Європейського союзу щодо державних фінансів, видається найбільшою іронією, що Сапатеро звертається до Бенедикта, мабуть шукаючи добрих відгуків у ЗМІ? Бенедикта очікував тріумф у Великобританії, де світські ЗМІ зробили все можливе, щоб збурити маси й потопити човен Петра. Святійший Отець переплив через Ла-Манш і мандрував по Великобританії, отримавши більше духовних перемог, ніж англійська перемога над давньою непереможною іспанською армадою (флотом).

Овідій, можливо, би порівняв цього дивного політика з Мінотавром, який був частково людиною і частково биком. Пошук зустрічі з Бенедиктом, і водночас викорінювання релігійної свободи, відвідини церкви Святої Родини, і водночас пропагування абортів та легалізація одностатевих шлюбів, — усе це робить із Сапатеро цю химеру.

Чарівні казки Овідія про переміни закорінені у бажаннях і слабостях людини. Кілька століть потому християни також знаходитимуть втіху в його оповіданнях, які були навіть викарбувані на бронзових воротах базиліки Святого Петра. Але християни завжди були відкриті для змін, для преображення через любов Ісуса Христа. Полишаючи позаду міфи і легенди, християни шукають істинного сенсу метаморфози (перемін) в Істині.


Елізабет Лев

Назад